Veel goedkope fatbikes in omloop: ben je écht voordeliger uit?

Fatbike

De prijzen van fatbikes liggen ver uiteen: voor de ene betaal je zo’n 3.000 euro, terwijl je er ook een voor 500 euro op de kop kunt tikken. Is goedkoop in dit geval duurkoop? Radar belt de ANWB. 

Goede fatbike kost zo’n 2700 euro

Een woordvoerder van de ANWB legt uit dat je voor een kwalitatief goede fatbike zo’n 2700 euro betaalt. Koop je een goedkoper exemplaar? Dan kun je dat merken aan de kwaliteit van de fiets. 

“Dat merk je aan de kwaliteit van de remmen en accu’s die van mindere kwaliteit zijn waardoor je een lage actieradius hebt en vaker en langer aan het opladen bent”, legt de woordvoerder van de ANWB uit. “Denk ook aan de mindere kwaliteit van de gebruikte schakelmaterialen zoals ketting, derailleur en tandwielen.”

Is goedkoop duurkoop?

Hierdoor loop je met een goedkope fatbike eerder tegen reparaties aan dan met een duurder exemplaar. “Veel fietsenmakers willen de fietsen niet eens meer repareren”, voegt de woordvoerder hieraan toe. “Sommige reparaties zijn zo duur dat de fiets eerder economisch total loss is.” 

“De goedkope fatbike gaat dus een stuk minder lang mee”, concludeert de woordvoerder. “Dit is niet heel duurzaam.” Goedkoop betekent in het geval van fatbikes dus daadwerkelijk duurkoop. 

Waar moet je op letten?

Wil je een fatbike aanschaffen? Dan is het volgens de ANWB goed om te vragen of de verkoper conformiteitsdocumenten kan tonen. Zo’n document geeft aan dat de fatbike voldoet aan de EPAC-normen EN-15194 en ISO-4210 waar e-bikes in Europa aan moeten voldoen.

“Op het moment dat de fatbike voldoet, dan weet je dat de fiets uitvoerig is getest en dat de fabrikant moeite heeft moeten doen om opvoeren tegen te gaan. Kun jij als klant zelf via het menu de snelheid aanpassen naar 37 kilometer per uur of de functie van de gashendel aan/uit zetten? Dan zijn dit tekenen dat de fiets niet conform de regels is.” 

Opgevoerde fatbikes handhaven

Bewustzijn van gebruikers of mensen die op het punt staan een fatbike te kopen is belangrijk volgens de ANWB. Maar zij vinden dat handhaving ook een grote rol speelt. 

“Met een opgevoerde e-bike mag je niet op de openbare weg. Dat geldt net zo zeer voor de fatbike, die in feite een e-bike met dikke banden is. De ANWB vindt het opvoeren van e-bikes onverantwoord en vindt dat er meer gehandhaafd moet worden. Apps en andere technische middelen die opvoeren mogelijk maken moeten uit de handel worden gehaald”, aldus de woordvoerder.