background branding

Maak je een duurzamere keuze als de CO2-uitstoot wordt vermeld op producten?

C O2 Ah

Albert Heijn vermeldt sinds 16 april 2024 de CO2e-uitstoot op huismerkproducten. Hierdoor zou je volgens de supermarktketen meer inzicht hebben in het effect van verschillende producten op het klimaat. Is dat echt zo? En maak je er ook bewustere keuzes door?

Wolkje met CO2e-uitstoot

Doe je boodschappen bij de Albert Heijn? Dan kun je sinds 16 april 2024 de CO2e-uitstoot op kip, varken, eieren, zalm en vega-producten van het Albert Heijn huismerk zien staan. Op de verpakkingen van deze producten staat een wolkje met daarin de CO2e-uitstoot per kilogram product. 

CO2e staat voor de totale uitstoot van broeikasgassen, zoals koolstofdioxide (CO2) en methaangas. 

Hoeveelheid CO2e-uitstoot zegt je niet veel

Albert Heijn maakt het hiermee, naar eigen zeggen, makkelijker om te begrijpen wat het effect is van verschillende soorten eten en drinken op het klimaat. Maar of dat ook echt zo is, is volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels nog maar de vraag. “Zo’n getal zegt heel veel mensen niet echt iets”, legt hij uit. 

“Is 2,7 kilogram CO2e-uitstoot net zo veel als je ritje met de auto naar de supermarkt? Is het veel meer? Veel minder? Je weet het eigenlijk niet.” 

Op korte termijn weinig effect

Daarom is het volgens Wessels niet zo dat de gemiddelde consument nu ineens veel duurzamere keuzes gaat maken. Als jij zin hebt in biefstuk koop je waarschijnlijk gewoon een biefstuk, ongeacht het getal in het CO2e-wolkje. 

Op lange termijn kan het helpen

Toch kan het volgens Wessels op de lange termijn wel degelijk een positief effect hebben. “Je moet toch ergens beginnen”, vertelt hij. “En hoe vaker je het label ziet, hoe meer inzicht je krijgt in wat veel is en wat niet.” 

De consumentenpsycholoog legt verder uit: “Het concept klopt. Door de CO2-uitstoot op de verpakking te zetten, word je er in de winkel toch weer even aan herinnerd en zo kan het je keuze toch beïnvloeden.” 

Dit werkt een beetje hetzelfde als de Nutri-score: op het moment dat je iets ongezonds koopt, wordt je toch even met de neus op de feiten gedrukt door de rode letter E. Dat kan toch invloed hebben op je aankoop.