Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sajelaelse
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2011 15:15

Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door sajelaelse »

Ik ben inmiddels als bijna 50 (!) jaar klant bij Essent (en haar rechtsvoorgangers) Alleen onderbroken door eenmaal een betreurde overstap gedurende 1 jaar en daarna weer terug bij Essent.

In mei 2023 ontvang ik van Essent een aanbod om gebruik te maken van hun nieuwe 1-jaar-vast aanbieding. Sedert december 2022 is mijn 5-jarig contract afgelopen en heb ik noodgedwongen een variabel contract; omdat er niets anders wordt aangeboden.
Omdat ik zekerheid wil maak ik op 11 mei gebruik van het aanbod en sluit een 1-jarig contract af dat loopt tot 24 mei 2024. Op dat moment worden door Essent geen andere vaste looptijden aangeboden.

Maar nu, in augustus 2023, biedt Essent ook 3 jarige contracten aan. Contact opgenomen om mijn 1 jarig contract om te zetten naar een 3 jarig contract. Ik weet dat ik een boete ad 100 euro moet betalen en dat is ook niet het probleem. Maar Essent weigert gewoon medewerking met als argument dat Essent vasthoud aan de looptijd van het contract en niet aan contractbreuk doet.

Ik heb hun Algemene Voorwaarden gelezen en kan daar nergens vinden dat tussentijdse wijziging naar andere contractduur NIET is toegestaan. Er wordt alleen over verschuldigde opzegvergoeding gesproken.

Klacht ingediend bij Essent en onder verwijzing naar de ontbrekende bepalingen over wijzigen contractduur in hun Algemene Voorwaarden, en daar krijg ik onderstaand antwoord op:
"Ik begrijp dat je graag het beste bod wilt. De markt is continue in beweging waardoor tarieven en contracten regelmatig tot bijna iedere maand kunnen wijzigen en wel of niet beschikbaar zijn. Dit is ook een reden waardoor er nu voor is gekozen om niet tussentijds te switchen van contract. In de voorwaarden is het ook niet uitgesloten. Dit is een keuze omdat er teveel wijzigingen zijn in de markt op het moment.
Je bent vrij om een overstap (*) te maken wat natuurlijk heel jammer zou zijn. Vooral omdat je al zo lang klant bent. "

(*) naar andere aanbieder bedoelen ze, omdat ik in mijn klacht heb aangegeven dat het toch niet hun bedoeling kan zijn om vaste klanten naar andere aanbieders te jagen.. maar blijkbaar wel...

Kan dit zomaar?! Aanpassen van de spelregels zonder dat dit opgenomen is in de Algemene Voorwaarden? En je bestaande klanten een vaste looptijd weigeren die je wel aanbiedt aan nieuwe klanten?!

Ik overweeg nu een overstap naar een andere grote aanbieder die ook nog eens goedkoper is dan Essent.

ZeerPrivé
Berichten: 5552
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een vast contract is een vast contract. Hoe duidelijk wil je het hebben? Een vast contract kan je niet iedere maand gaan wijzigen omdat de prijzen wat gezakt zijn.

Overstappen naar een andere aanbieder gaat je heel veel geld kosten. Dat zou ik dus maar niet doen.
Ik weet dat ik een boete ad 100 euro moet betalen en dat is ook niet het probleem.
Nee, het is geen 100 euro meer sinds 1 juni j.l. Het kan je honderden euro's gaan kosten.

Edit: correctie van bovenstaande, ik zie nu dat je het contract al in mei hebt afgesloten, dan geldt nog de oude opzegvergoeding:

Nieuwe regels opzegvergoeding per 1 juni 2023
De regels voor de opzegvergoeding van energiecontracten zijn veranderd op 1 juni 2023. Op 17 januari heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nieuwe regels vastgesteld voor het tussentijds opzeggen van een contract met een vaste looptijd en een vaste prijs voor de levering van elektriciteit of gas. Deze regels moeten er voor zorgen dat het aanbod van vaste contracten weer op gang komt. Heeft u het energiecontract vóór 1 juni 2023 afgesloten? Dan gelden de oude regels voor de opzegvergoeding. Ook als de diensten op 1 juni 2023 of later ingaan.
https://www.gaslicht.com/overstappen/ho ... vergoeding
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 09 aug 2023 10:50, 2 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door 16again »

sajelaelse schreef:
09 aug 2023 10:26
Maar nu, in augustus 2023, biedt Essent ook 3 jarige contracten aan. Contact opgenomen om mijn 1 jarig contract om te zetten naar een 3 jarig contract. Ik weet dat ik een boete ad 100 euro moet betalen en dat is ook niet het probleem. Maar Essent weigert gewoon medewerking met als argument dat Essent vasthoud aan de looptijd van het contract en niet aan contractbreuk doet.

Ik heb hun Algemene Voorwaarden gelezen en kan daar nergens vinden dat tussentijdse wijziging naar andere contractduur NIET is toegestaan. Er wordt alleen over verschuldigde opzegvergoeding gesproken.
Natuurlijk kun je opzeggen, en gelijk bij hun een nieuw contract sluiten. Maar dan betaal je wel de opzegging van het oude contract, die mogelijkheid moet wel geboden worden.
Maar bedenk, opzegvergoedingen zijn vandaag de dag fors hoger dan de oude vaste bedragen .

NeoDutchio
Berichten: 12353
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een contract is een contract, dat ligt dus vast. Waarom zou er in de voorwaarden moeten staan dat dat contract vast is en een overstap niet mogelijk is? Andersom wel, er zou in kunnen staan dat tussentijds overstappen mag. Dat is namelijk een service die aangeboden mag worden.

In de tijden dat enkele energieleveranciers op omvallen stond werd er geklaagd dat deze probeerden de contracten open te breken om te kunnen overleven, daar werd enorm over geklaagd. Waarom zou andersom dan wel mogen? Of mag er alleen in het voordeel van de klant geoordeeld worden?

sajelaelse
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2011 15:15

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door sajelaelse »

Ik heb contract afgesloten VOOR 1 juni 2023 dus dan geldt de oude opzegvergoeding en die bedraag 100 euro.
Opzeggen kan, maar Essent weigert een 3 jarig contract aan te bieden. Dus overstap naar concurrentie is enige optie.

ZeerPrivé
Berichten: 5552
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

sajelaelse schreef:
09 aug 2023 10:50
Ik heb contract afgesloten VOOR 1 juni 2023 dus dan geldt de oude opzegvergoeding en die bedraag 100 euro.
Opzeggen kan, maar Essent weigert een 3 jarig contract aan te bieden. Dus overstap naar concurrentie is enige optie.
Je hebt gelijk, ik heb mijn antwoord net gecorrigeerd.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
09 aug 2023 10:43
Een contract is een contract, dat ligt dus vast. Waarom zou er in de voorwaarden moeten staan dat dat contract vast is en een overstap niet mogelijk is? Andersom wel, er zou in kunnen staan dat tussentijds overstappen mag. Dat is namelijk een service die aangeboden mag worden.
Hoezo service??? Mogelijkheid tot opzegging is opgelegd aan de markt door ACM.

Nijogeth
Berichten: 10077
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar u kunt gewoon een nieuw contract bij Essent aangaan, gewoon via de website. U betaalt de boete en krijgt de tarieven die op het moment van afsluiten gelden.

Als u de tarieven van mei wil hebben, dat kan helaas niet.

NeoDutchio
Berichten: 12353
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
09 aug 2023 11:03
NeoDutchio schreef:
09 aug 2023 10:43
Een contract is een contract, dat ligt dus vast. Waarom zou er in de voorwaarden moeten staan dat dat contract vast is en een overstap niet mogelijk is? Andersom wel, er zou in kunnen staan dat tussentijds overstappen mag. Dat is namelijk een service die aangeboden mag worden.
Hoezo service??? Mogelijkheid tot opzegging is opgelegd aan de markt door ACM.
Opzeggen is iets anders dan overstappen naar een ander contract binnen hetzelfde bedrijf.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door 16again »

Overstappen is een bestaand contract opzeggen, plus een nieuw contract afsluiten. Bij een andere of dezelfde energieleverancier.

sajelaelse
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2011 15:15

Re: Essent werkt niet mee aan wijzigen vast contract

Ongelezen bericht door sajelaelse »

Nieuwsbericht 21.08.2023.... aha, nu wordt het duidelijk:
Essent en Energiedirect besloten vandaag door de hoge kosten en lagere opbrengsten om mensen mét zonnepanelen geen langdurige energiecontracten meer aan te bieden. Volgens beide aanbieders is deze maatregel tijdelijk nodig om de energieprijzen laag te houden.

"Helaas zijn er op dit moment geen driejarige contracten beschikbaar voor klanten met zonnepanelen. Omdat er te veel wordt terug geleverd. We begrijpen dat deze maatregel vervelend is" twittert Essent.

Plaats reactie