intrekken 3 jarig vast contract

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tukke018
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2023 13:50

intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door tukke018 »

Ik kreeg voor mijn vakantie van essent een 1-jarig en 3-jarig vast contract aangeboden ivm het aflopen van mijn contract per 30-9-23.
Het gekke was dat na mijn vakantie soms geen aanbod meer stond in mijn essent, soms alleen het 1 jarige en dan weer alleen het 3-jarige contract. Bij navraag gaven ze bij essent aan dat het een probleem is i nee essent app.
Nu wilde ik een 3-jarig vast contract nemen toen 24-8 na 4 telefoontjes duidelijk werd dat het alleen een 1 jarig nog kon zijn, omdat per 7-8-23 een 3-jarig contract niet meer mogelijk is als je meer dan 10.000 kWh teruglevert. Toch vreemd dat ze me eerst aanbod doen, bij navraag kan beide, op het moment dat ik wil afsluiten staat er niks meer in mijn essent en blijkt als op 7-8-23 een andere regeling te zijn ingegaan. Mag Essent dit zomaar doen. Iemand ook ervaring mee?

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door tukke018

Re: intrekken 3 jarig vast contract

door alfatrion » 27 aug 2023 15:24

Hier is geen contact ingetrokken, maar is een aanbod uit de app verwijderd. Of dat mag hangt af van de omstandigheden.
Artikel 6:219 BW
1. Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.

2. De herroeping kan slechts geschieden, zolang het aanbod niet is aanvaard en evenmin een mededeling, houdende de aanvaarding is verzonden. Bevat het aanbod de mededeling dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de herroeping nog onverwijld na de aanvaarding geschieden.

3. Een beding waarbij één der partijen zich verbindt om, indien de wederpartij dit wenst, met haar een bepaalde overeenkomst te sluiten, geldt als een onherroepelijk aanbod.
Lady1234
Berichten: 27222
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat mag. En uw contract loopt tot 30-09.

witte angora
Berichten: 30919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Essent doet een ander aanbod dan voorheen, je was nergens op in gegaan. Dus ja, ze mogen een ander aanbod doen.

Er is momenteel enig gedoe rond het terugleveren, salderen en nog wat ongein. Ik kan me voorstellen, zeker met het terug leveren van meer dan 10.000 kWh, dat een energieboer zich nu even niet voor zo'n lange periode vast wil zetten.

ZeerPrivé
Berichten: 5553
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

tukke018 schreef:
26 aug 2023 13:59
Ik kreeg voor mijn vakantie van essent een 1-jarig en 3-jarig vast contract aangeboden ivm het aflopen van mijn contract per 30-9-23.
Het gekke was dat na mijn vakantie soms geen aanbod meer stond in mijn essent, soms alleen het 1 jarige en dan weer alleen het 3-jarige contract. Bij navraag gaven ze bij essent aan dat het een probleem is i nee essent app.
Nu wilde ik een 3-jarig vast contract nemen toen 24-8 na 4 telefoontjes duidelijk werd dat het alleen een 1 jarig nog kon zijn, omdat per 7-8-23 een 3-jarig contract niet meer mogelijk is als je meer dan 10.000 kWh teruglevert. Toch vreemd dat ze me eerst aanbod doen, bij navraag kan beide, op het moment dat ik wil afsluiten staat er niks meer in mijn essent en blijkt als op 7-8-23 een andere regeling te zijn ingegaan. Mag Essent dit zomaar doen. Iemand ook ervaring mee?
Een aanbod blijft niet eeuwig geldig. Bijv. op maandag kan er een aanbod staan, 5 dagen later is of het aanbod helemaal weg of het aanbod is gewijzigd. Zelfde gebeurt bij andere energieleveranciers, echt niet alleen bij Essent. Je had het aanbod kunnen accepteren VOORDAT je op vakantie ging.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier is geen contact ingetrokken, maar is een aanbod uit de app verwijderd. Of dat mag hangt af van de omstandigheden.
Artikel 6:219 BW
1. Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.

2. De herroeping kan slechts geschieden, zolang het aanbod niet is aanvaard en evenmin een mededeling, houdende de aanvaarding is verzonden. Bevat het aanbod de mededeling dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de herroeping nog onverwijld na de aanvaarding geschieden.

3. Een beding waarbij één der partijen zich verbindt om, indien de wederpartij dit wenst, met haar een bepaalde overeenkomst te sluiten, geldt als een onherroepelijk aanbod.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
27 aug 2023 13:54
Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Essent doet een ander aanbod dan voorheen, je was nergens op in gegaan. Dus ja, ze mogen een ander aanbod doen.
Probleem is dat niet iedereen hetzelfde aanbod krijgt. Zo wordt er verschil gemaakt tussen mensen die wel, en die niet over zonnepanelen beschikken.
Naast het feit dat de klant geen aanbod krijgt, zet dit de wettelijke salderingsregeling buiten spel.

witte angora
Berichten: 30919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar iemand die zonnepanelen krijgt kan per definitie toch niet hetzelfde aanbod krijgen als iemand die ze niet heeft?

ZeerPrivé
Berichten: 5553
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
28 aug 2023 07:35
witte angora schreef:
27 aug 2023 13:54
Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Essent doet een ander aanbod dan voorheen, je was nergens op in gegaan. Dus ja, ze mogen een ander aanbod doen.
Probleem is dat niet iedereen hetzelfde aanbod krijgt. Zo wordt er verschil gemaakt tussen mensen die wel, en die niet over zonnepanelen beschikken.
Naast het feit dat de klant geen aanbod krijgt, zet dit de wettelijke salderingsregeling buiten spel.
Energiebedrijven zijn ook helemaal niet verplicht iedereen hetzelfde aanbod te doen. Er mag (en wordt) ook verschil gemaakt in aanbiedingen tussen klanten die al lang of kort of nieuwe klant zijn.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
28 aug 2023 07:35
Naast het feit dat de klant geen aanbod krijgt, zet dit de wettelijke salderingsregeling buiten spel.
Dat zie ik niet. Je kan ook salderen met variabel contract en een vast contract van één jaar.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door 16again »

het is natuurlijk een van de manieren om kosten neer te leggen bij klanten met zonnepanelen
https://weblog.independer.nl/in-de-medi ... n-betalen/

Ron5300
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Een persoonlijk aanbod kan een bepaalde geldigheidsduur hebben en als u niet tijdig op dat aanbod ingaat dan vervalt het aanbod.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat energieleveranciers huiverig zijn om langdurige energiecontracten aan mensen die meer dan 10.000 KWh terugleveren aan te bieden omdat zo'n hoeveelheid een kostenpost voor de energieleverancier op levert.
Van de Bron heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid door zonnepaneelbezitters een extra vergoeding te laten betalen en de ACM heeft vastgesteld dat het rechtmatig is dus is het logische gevolg dat andere energieleveranciers dat ook gaan doen en voorlopig geen langlopende energiecontracten gaan aanbieden.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door jonis »

Als klant essent kijk ik ook veel in de app. Heb zelf variabel tarief.
Zag wisselend aanbod, laatst ook 3-jarig contract, ook af en toe niets, nu alleen een 1- jaar vast aanbod. Huidige aanbieding 1 jaar vast is hoger dan huidig variabel tarief, terwijl onlangs op nu.nl ook al artikel stond dat Essent zou volgen met verlagen variabel tarief in oktober. (dat moet ik nog zien)
Daarnaast rekent men in aanbieding met bijna 7 cent hogere vaste leverkosten p.d.
Dus staar je niet blind op alleen tarief, uiteraard zullen bij variabel de vaste leverkosten ook nog hoger worden.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik heb inmiddels een dynamisch (en daarmee dus variabel contract genomen. Mede vanwege de slechte voorwaarden van aanbieders van statische contracten.

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door angel1978 »

criticus2 schreef:
28 aug 2023 18:40
Ik heb inmiddels een dynamisch (en daarmee dus variabel contract genomen. Mede vanwege de slechte voorwaarden van aanbieders van statische contracten.
Ik twijfel nog. Eind september loopt het 3 jarige contract met extreem lage prijzen af. Vandebron wil wel verlengen, maar daar heb ik geen zin in :wink:
Het moet sowieso direct opzegbaar zijn en dus ofwel variabel of dynamisch.

Keuze gaat tussen frank energie ( variabel, maandelijks ) of anwb energie ( dynamisch ).

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Frank is dynamisch.

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:
28 aug 2023 19:11
Frank is dynamisch.
Ook, maar biedt ook variabele contracten aan met tarieven die per maand kunnen wisselen.

https://www.frankenergie.nl/variabel-contract

Heb even beide varianten ingevuld om ze te vergelijken en met identieke cijfers is het variabele tarief het goedkoopst ( bij benadering, dynamische tarieven kunnen natuurlijk snel veranderen ).

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door jonis »

Variabele/dynamische tarieven kunnen ongunstig uitpakken op de rekening icm zonnepanelen/salderen.
Variabele leverkosten afgelopen jaar 300,- voor 200kwh verbruik.
De sterk wisselende tarieven maakten dit wel duidelijk: met jaarcontract was dit <100,- geweest.

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
28 aug 2023 20:06
Variabele/dynamische tarieven kunnen ongunstig uitpakken op de rekening icm zonnepanelen/salderen.
Variabele leverkosten afgelopen jaar 300,- voor 200kwh verbruik.
De sterk wisselende tarieven maakten dit wel duidelijk: met jaarcontract was dit <100,- geweest.
Jouw situatie is zelden van toepassing op een ander

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
28 aug 2023 21:00

Jouw situatie is zelden van toepassing op een ander
Dat gaat over +/- 2000kwh verbruik + 1800kwh opwekken en 1000kwh zelf gebruiken.
200kwh verbruik op jaarrekening
Zo gek is dat niet.
Het gaat om rekenmethode salderen.
Vast contract was afgelopen jaar juli/juli beter geweest dan variabel: winter duur betaalt en opgewekt stroom minder teruggekregen.

angel1978
Berichten: 11019
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: intrekken 3 jarig vast contract

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
28 aug 2023 21:33
angel1978 schreef:
28 aug 2023 21:00

Jouw situatie is zelden van toepassing op een ander
Dat gaat over +/- 2000kwh verbruik + 1800kwh opwekken en 1000kwh zelf gebruiken.
200kwh verbruik op jaarrekening
Zo gek is dat niet.
Het gaat om rekenmethode salderen.
Vast contract was afgelopen jaar juli/juli beter geweest dan variabel: winter duur betaalt en opgewekt stroom minder teruggekregen.
Nog maar een keer, het gaat niet om jou!

Plaats reactie